Hogyan tanuljunk hatékonyan? Nyomtatás

Lehet eredményes a tanulás úgy is, hogy közben óriási energiákat mozgósítunk és nagyon hosszú időt igényel a feladat kivitelezése. Hatékonyabb azonban az a feladatteljesítés, amely ugyanazt az eredményt kevesebb ráfordítást használva, rövidebb idő alatt produkálja. Jól hangzik, de hogyan csináljuk? Írásunkban most ehhez szeretnénk néhány ötletet adni.

Mielőtt még bármihez hozzákezdenél, érdemes átgondolnod, hogy mi a célod a tanulással? Kitartó munkára az ösztönöz a legjobban, aminek személyes jelentősége van számodra. Próbáld megtalálni a saját motivációdat!

Készítsd fel a tested is, pihenj minden nap nyolc órát, ha úgy érzed kevesebb is elég, akkor délután szunyókálj egy rövidet, igyekezz kiismerni a bioritmusodat.

A tanulás hatékonyságának érdekében fontos az idővel okosan gazdálkodni. Hogyan hozhatod egyensúlyba saját időmérleged?  Két jó tanács:

Ne légy maximalista!
Aki kényszeresen csak a tökéletességre törekszik, állandóan ellenőrzi magát, ami védekezést válthat ki. Senki sem tökéletes. Ha megvalósíthatatlan kötelezettségeket erőltetsz magadra, "túlvállalod" magad, akkor a végén rendszerint csak halogatod a teendőket.

Állíts fel fontossági sorrendet!
Sokan nincsenek ezzel tisztában, ezért vállalnak túl sokat, míg végül semmit nem fejeznek be. Ha összeállítod a tennivalóid listáját, kénytelen leszel rangsorolni az elvégzendőket. Ebben az ABC módszer lehet a segítségedre: "A" típusú az a feladat, amit még aznap, azonnal meg kell tenned. A "B" csoportba azok kerülhetnek, melyeket a héten kell elintézned. A "C" típusba pedig azok tartozhatnak, melyekre egy hónap a "határidő". Sajnos sokszor a B és C típusú feladatok fontosabb tűnnek, mint amilyenek, és összezavarják a menetrendet. A pontos rangsorolást ezért érdemes megtanulni.

Nagyon fontos, hogy periodikusan tanulj!

Nem véletlen, hogy negyvenöt perces időintervallumokra osztják az oktatási intézményekben a tanórákat. Negyvenöt perc az az időegység, ami alatt maximális odafigyeléssel bírunk anélkül, hogy az agyunk szünetet követelne - ez persze kitolható akár három órára is, de fontos, hogy eleinte negyvenöt perceket tanuljunk végig egyhuzamban. Negyvenöt percnyi tanulást követően végezzünk testmozgást, főzzünk egy teát, csináljunk valami olyasmit, ami egyáltalán nem terheli meg az agyunkat, semmiképpen ne nézzünk tévét, ne olvassuk el az e-mailjeinket, ne játsszunk a számítógéppel, mondván az kikapcsol. Nem teszi. A mozgás oxigénnel tölti fel a testet, az agyunk vérellátása is növekszik, így a következő negyvenöt perces tanulási periódusban sokkal hatékonyabban dolgozhatunk.

A számodra optimális tanulási módszer megtalálásában hasznos, ha tisztában vagy vele, hogy melyik tanulási típusba tartozol a domináns információ feldolgozási módod alapján: vizuális típus vagy? auditív? netán érző?

Az emberek nagyobb része a képi információkat részesíti előnyben, ők a vizuális típushoz tartoznak. A szókép olvasás is erre épül, sőt a gyorsolvasás alapja is ez. A vizuális típus jól áttekinthető jegyzetek, vázlatok írásával fokozhatja a megjegyzést. Az auditív típus figyelmét a beszéd köti le inkább, minden vonzza, ami a hanggal kapcsolatos. Olvasáskor magában kimondja a szavakat, ami viszont a gyorsolvasást akadályozza. A vázlatai rövidek, tömörek. Érző típusok: a többi érzékszervből érkező közvetlen tapasztalatok (illatok, ízek, tapintási ingerek stb.), a mozgások ragadják meg leginkább. Az emlékezeti raktározást elősegíti náluk, ha sétálva tanulnak.

A tanulásnak sokféle formája van, és nem kell, hogy unalmas időtöltés legyen. A tanulási készségeid folyamatos fejlesztése biztosítja, hogy megküzdj a halogatással, hogy képes legyél fenntartani a motivációd, vagy legyen önfegyelmed, hogy sikeresen megküzdj a stresszel és hogy elérd a céljaidat. Tuti receptek ugyan nincsenek, de mindenki tud találni olyan módszereket, amelyekkel  jelentősen előreléphet a tanulmányaiban. Lényeg: koncentrálj az erősségeidre!

Dr. Benyus Zsuzsanna

Társak Tanácsadó Központ  www.tarsak.eu