Hogyan járassuk a gyermekünk különórákra? Nyomtatás E-mail

 

 

Az iskolai elfoglaltságok mellé sok szülő különórára is szívesen beíratja a gyermekét, ám számos kérdés és kétség merülhet fel bennük ezzel kapcsolatban.

 

Miből mennyit bírnak el a gyerekek különböző életkorban? Vajon szeretni fogják-e a választott órát? Mit lehet tenni, ha a gyerek egyszer csak nem akar elmenni az edzésre, nyelv-, zeneórára stb.?

Fontos, hogy ne erőltessük mindenáron az iskolán kívüli tevékenységeket!  Az iskolai elvárások már önmagukban is nagyon sok energiát követelnek a gyerekektől, így az aránytalanul sok tanórán kívüli kötelező elfoglaltsággal már érthetően nem tudnak megbirkózni. Ennek eredménye krónikus fáradtság, testi tünet, szorongás, alvászavar, magatartászavar lehet.

A gyerekek terhelhetősége természetesen nagyon különböző, legjobban a szülő ismeri a saját gyermekét  ebből a szempontból is. Általánosságban elmondható, hogy minél kisebb a gyerek, annál több játékosság legyen a választott tevékenységben és annál több idő maradjon a szabad játékra is. Számszerűen a kisiskolásoknak a sportfoglalkozásokat is beleértve maximum  heti 2-3 óra, később a felső tagozatban maximum heti 4 óra plusz, ami belefér.

Sokszor nagyon nagy a nyomás a szülőkön, mert óriási a verseny. Az jut tovább a jobb iskolába, aki többet tud, és a plusz tudáshoz sok esetben a különórákon keresztül vezet az egyik út. Valóban nehéz ezt a trendet figyelmen kívül hagyni, de megéri a szülői elvárásokat a gyerekek igényeihez igazítani.  Még ha csak a teljesítmény oldaláról  nézzük is: a  gyerekek attól nem lesznek okosabbak, ha szabadidő nélkül, minden percüket beosztva járnak innen-oda, onnan-ide.

A sport, a mozgás több szempontból jó választás:  délutánra a gyerekek már fáradtak „agyilag”, testüknek, lelküknek jól esik, ha végre mozoghatnak  a több órás üldögélés után. Ráadásul, ha a gyerek rendszeresen mozog, egyben hatékony feszültség-levezető eszközt is kap a kezébe. A csapatjátékok pedig segíthetnek a társas kapcsolatok alakításában is.

A legtöbb szülő vesszőparipája a nyelvtanulás, hiszen manapság  nélkülözhetetlen egy-két nyelv ismerete. Nagyon fontos azonban, hogy először az anyanyelvet kell biztonsággal, jól elsajátítani:a gyerekeknek  érteniük kell a kifejezéseket, az olvasott szövegeket. Ha ez anyanyelven is nehezen megy, akkor még nem jött el az ideje a plusz idegen nyelv tanulásának.

Ha már különóra, érdemes hagyni a gyerekeket több területen is kibontakozni. Haszontalan egy dolgot nagy óraszámban erőltetni, pláne, ha a gyerek már nem is szereti az adott foglalkozást. Általában néhány hónap alatt kiderül, hogy megszeret-e egy tevékenységet a gyerek. Ha nem, érdemes közösen valami mást keresni vagy a szabadon hagyott szabadidő mellett dönteni.

A különórákon nem zsenikké, művészekké, világbajnokokká kell "kiképezni" a gyerekeket. A foglalkozások valódi célja az legyen, hogy megismertessék a kicsikkel és a nagyokkal a tudás, a mozgás, a zenélés stb. örömét, lehessen sikerélményeket szerezniük  és új ablakok nyíljanak számukra a világra.



Dr Benyus Zsuzsanna gyermek- és ifjúságpszichiáter www.tarsak.eu, 2012.03.

 

Hirdetés2

Rendelési idő:

Hétfő: 12:00-16:00.
Kedd: 7:30-9:30.
Szerda: 12:00-16:00.
Csütörtök:7:30-11:30.
Péntek: 12:00-16:00

Tanácsadás
Kedd: 10:00-12:00.

Elérhetőség

Telefon: 523-591
Mobil: 20/6198449
Rendelési időn túl: 20/916-7800

Írjon nekünk e-mail-t!:

pala.gyere@gmail.com


Hirdetés

Hirdetés

© Dr. Pátri László
csecsemő- és gyermekgyógyász szakorvos,
házi gyermekorvos,
a Pécsi Tudományegyetem mentora

Házi gyermekorvosi rendelő
EEI, Dr. Veress E. utcai 2. sz. rendelőintézet,
7633 Pécs, Dr. Veress Endre u. 2.
E-mail: dr.patri.laszlo@gmail.com