A heveny gennyes középfülgyulladásról Nyomtatás E-mail

A középfül fertőzés okozta gyulladásos megbetegedésének kialakulását több tényező is elősegíti Kiemelkedő a baktériumok szerepe, ám a gyermek allergiás háttere és a visszatérően a középfülben előforduló savó, sőt ételallergia is szerepet játszhat. A gyermek füle fáj, lázas, nyugtalan.

Jellemző, hogy a gyulladás igen gyorsan súlyosbodhat. A fájdalom olyan kifejezett, hogy maga a gyermek is orvoshoz akar menni. Amikor belepillantunk fülcsölcsérrel a fülbe, eleinte behúzódott és erezett dobhártyát látunk.  Rosszabb esetben a haragosvörös dobhártya mellett a hátsó negyedei a hallójárat felé domborodnak, néha a dobhártya már kilukadt a vizsgálat pillanatában. Ezt a vizsgálatot a házi gyermekorvosi rendelőben elvégezzük, így az esetek zömében a kórkép itt diagnosztizálható, illetve nyomon követhető.

A betegség jól kezelhető. Legtöbbször elegendő antihisztamin, antibiotikum, orrcsepp adása, a dobhártya helyi hűtő kezelése. Súlyos esetben szükség van a dobhártya kilukasztására. Ha ismételten fordul elő heveny középfülgyulladás, szükséges keresni a háttérokot. Ez legtöbbször a megnagyobbodott, méreténél fogva problémát okozó orrmandula, amelynek - mint fertőzési gócnak – ilyenkor az eltávolítása javasolt.  A megfelelő kezelés nélkül a betegség számos szövődményhez vezethet!