Tanácsok csecsemőkori bukás esetén Nyomtatás E-mail

A csecsemők nagy része szokott olykor-olykor bukni szoptatás után, ez teljesen természetes, nem kell tőle megijedni. Bizonyos esetekben azonban a dolog kórossá válhat, ilyenkor már refluxbetegségről beszélünk.

A bukás normális

Ha a csecsemő túl sok anyatejet ivott, esetleg túl gyorsan vagy sok levegőt nyelt közben, akkor evés után kis idővel néhány nyelésnyi táplálékot visszabüföghet. Ha ez nem történik meg gyakran és közben a baba jókedvű, súlygyarapodása normális, akkor a szülőknek nem kell aggódniuk.

- A nyelőcső záróizma nem kellően erős még a kisbabáknál, ezért gyakori, hogy visszaáramlik a gyomorból az ennivaló, ami a szájon keresztül kiürülhet. Ez a jelenség az esetek nagyobbik hányadában nem igényel különösebb tennivalót – mondta dr. Pátri László, csecsemő- és gyermekgyógyász szakorvos.

A refluxbetegség

A betegség akkor áll fenn, ha maga a reflux ismétlődik, naponta többször is előfordul. További intő jel lehet a fejlődés stagnálása vagy a testsúly csökkenése, valamint bizonyos kísérő tünetek, például légzési szabálytalanság, fulladásos köhögés, fülgyulladás. Jellemző még, hogy a kisbabák, akiket a betegség érint rosszkedvűek, sokat sírnak.

Ilyen esetben mindenképpen tanácsos konzultálni egy gyermekorvossal, aki segíthet eldönteni, hogy a tünetek kórósnak minősülnek-e, valamint szükség esetén további vizsgálatokat végez a gyermeken – javasolja a szakorvos. A betegség kapcsán egyébként a szövődmény mint olyan nem igazán merül fel, mert a szülők jellemzően azonnal orvoshoz fordulnak, ha a gyermekük táplálkozásával gondok adódnak. Fél-egyéves korra a babák általában kinövik a refluxot, mert ekkorra a nyelőcső záróizma kellően megerősödik, vagyis a tünetek megszűnnek.

A kezelés

A legtöbb esetben a táplálásra való fokozott figyelemmel megszűnnek a tünetek, tehát a betegséget alapvetően ily módon kezelik, további beavatkozások csak ritkán szükségesek.

Néhány egyszerű tanács:

Ne szoptassunk túl sokáig

Időt kell hagyni a büfiztetésre

Érdemes mérsékelni az adagot

A mohóbb csecsemőknél előre adjunk pár kanál lefejt anyatejet

Ne adjunk túl sok folyadékot

30 fokos emelt fejvégű fektetés, pozicionálás

tápszeres babáknál antireflux tápszer

előetetés: rizs vagy kukoricakeményítő főzetből  - vagy kész pépből - 1-1 kanálnyi evésenként

A csecsemőkori bukás az esetek jelentős részében nem igényel gyógyszeres kezelést!